Skip to content

DDR #31 – Recenzja Gravela Focus Paralane 5.9GC

Nadszedł ten moment aby opowiedzieć Wam o moich odczuciach i doświadczeniach z posiadania roweru typu Gravel po roku użytkowania. Pod celownik idzie Focus Paralane 5.9GC edycja 2019 w kolorze Desert z osprzętem SRAM Apex 1 (1×11) i hamulcami hydraulicznymi. Na początek podam wagę roweru. W rozmiarze L w konfiguracji z oponami Vittoria Terreno DRY G2.0 700c31mm i na przerobionych kołach (szczegóły w notatkach) moja domowa waga wskazała 10,9kg.

Co zadecydowało o kupnie Focusa Paralane:

  • możliwość wypożyczenia roweru na kilka godzić aby zrobić jazdę próbną w terenie,
  • napęd SRAM 1×11,
  • dedykowane błotniki z którymi rower jest sprzedawany; błotniki które pasują idealnie, nie hałasują i nie czuć że są zamontowane,
  • kolor (kwestia gustu),
  • wykończenie główki ramy – nie widać śladów spawania rury górnej i dolnej, co znacząco poprawia estetykę i sprawia wrażenie że jest to rama z włókna węglowego,
  • na twardym podłożu jedzie szybko i sprawnie
  • na szutrach i leśnych duktach zapewnia sporo dynamiki i dobrej trakcji pozwalając na przyjemną zabawę.

Za co nie lubię Focusa Paralane 5.9GC (minusy)

  • przodem butów zaczepiam o przednie koło i błotnik podczas manewrów, mimo że bloki w butach mam przesunięte możliwie do przodu a rozmiar ramy jest dopasowany do moich gabarytów („L”-ka w rozm. 56 cm),
  • konieczność zmiany szprych i nypli (aluminiowe elementy nie przetrwały zimy),
  • po zamontowaniu nowych szprych i nypli (z mosiądzu) rower jest odczuwalnie cięższy (przy czym tutaj akurat winić mogę tylko siebie, bo mogłem wybrać inne materiały i np. cieniowane szprychy),
  • hamulce hydrauliczne wydają się że nie są aż tak skuteczne jak mógłbym się tego spodziewać; nie jest źle, ale…,
  • prawa klamkomanetka SRAM zaczęła przeciekać i była konieczność serwisu,
  • prawa klamkomanetka SRAM zaczyna sprawiać problemy: tłoczek płynu hamulcowego nie zawsze wraca do pozycji wyjściowej, czasem się przycina tuż przy końcu – nie wpływa to negatywnie na działanie hamulców,
  • działanie przerzutki tylnej – czasem potrzeba wielu obrotów korby aby z największej koronki łańcuch spadł na drugą; i nie ma tutaj znaczenie zużycie lub czystość łańcucha,
  • bębenek – czasem zapadki źle się ułożą i pod większym naciskiem słychać głośny strzał; ciekawe czy kiedyś zmielę ten bębenek?
  • po zimie trzeba było wymienić łożyska supportu gdyż fabryczny nie miał uszczelnienia; to dość dziwne, bo z definicji rower gravelowy moim zdaniem powinien być przystosowany do jazdy w trochę gorszych warunkach pogodowych (czyt. uszczelnienie łożysk powinno być standardem),
  • wibracje przedniego widelca podczas hamowania przy lekko skrzywionej tarczy hamulcowej (podobno wąska konstrukcja widelca nie pomaga w eliminacji tego zjawiska); jedynym rozwiązaniem jest zamontowanie idealnie prostej tarczy (u mnie wystarczyło zamienić miejscami tarcze tylnego z przednim kołem),
  • demontaż błotników po zimie okazał się niemożliwy – nierdzewne śruby w otworach montażowych aluminiowej ramy weszły w reakcję chemiczną przy okazji niekorzystnych warunków zimowych (sól i woda); skończyło się na wierceniu bez uszczerbku dla ramy,

Za co lubię Focusa Paralane 5.9GC (plusy):

  • jest wygodny,
  • na lżejszych kołach może być szybki,
  • wbrew niektórym opiniom stopniowanie napędu 1×11 jest wystarczające jak na przeznaczenie tego roweru (czyt. jeśli się nie ścigasz, czyli nie szukasz idealnej kadencji co chwilę, będziesz zadowolony),
  • układ hydrauliczny w hamulcach pozwala zapomnieć o tym że klocki hamulcowe się zużywają bo automatycznie się dopasowuje do zużycia kloców – czyli nie ma efektu „pogłębiania się” klamki hamulcowej w miarę zużycia okładzin,
  • cisza podczas jazdy – nic nie hałasuje, nic nie stuka, toczy się cicho i równo.

Podobało się?

Daj znać co sądzisz o tym odcinku. Jeśli uważasz ten materiał za wartościowy, udostępnij go dalej wśród swoich znajomych. Zostaw także ocenę i recenzję na Apple Podcasts i Spotify – dzięki temu będę mógł dotrzeć do nowych osób. Dzięki!

Kontakt

Znajdziesz mnie na Instagramie, Facebooku oraz Stravie. No i oczywiście na blogu Długi Dystans Rowerem.

Leave a Reply

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.