Site icon Długi Dystans Rowerem

DDR #49 – Oświetlenie rowerowe – instrukcja obsługi

Czy można powiedzieć, że dane oświetlenie jest zbyt mocne lub zbyt słabe podpierając się wybranymi aktami prawnymi? Jak korzystać z oświetlenia rowerowego w sposób rozsądny, tak aby wszyscy uczestnicy ruchu drogowego na tym skorzystali?

W tym materiale opowiadam o najtańszych lampkach rowerowych – dlaczego ich zakup to po prostu strata pieniędzy. Oraz o lampkach bardzo mocnych – jak ich używać? Czy tryb mrugający zawsze jest dobry i kiedy można przesadzić z ilością lumenów w lampce rowerowej?

Audycja powstała przy współpracy z Fundacją Na Rowerze – https://fundacjanarowerze.pl

Sprawisz mi dużą przyjemność jeśli udostępnisz ten materiał dalej.

Zapisy aktów prawnych na które powołuję się w odcinku:

Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia:

Podsumowując

  1. Najtańsze lampki z marketu za 5 czy 10 zł – nie kupuj! To strata pieniędzy.
  2. Dobra lampka przednia powinna mieć około 200 lumenów – do jazdy w mieście wystarczy.
  3. Mocniejsze lampki przednie używaj rozsądnie – nie przesadzaj z mocą świecenia aby nie oślepiać innych oraz strumień światła skieruj w dół aby świeciło przed koło przednie roweru zamiast daleko na wprost.
  4. Podczas jazdy w nocy mocne tryby świecenia, tj. od około 300, 400 lumenów używaj tak samo jak światła drogowe w samochodzie – wybieraj je tylko gdy z przeciwka nic nie jedzie (tyczy się to rowerzystów i kierowców).
  5. Światła w trybie migającym o większej mocy używaj w słoneczne dni.
  6. W nocy używaj trybu światła ciągłego o mniejszej mocy – tutaj przykładem może być działanie lampki Bontrager ION 200 i Flare RT wyposażone w czujnik oświetlenia dzięki czemu dostosowują moc świecenia do warunków otoczenia.
    Zestaw lampek Bontrager kupisz już od 399 zł – zobacz oferty.
  7. Migające światło tylne w nocy utrudnia kierowcy oszacowanie odległości do rowerzysty, gdyż kierowca traci punkt odniesienia. Jest to mniej bezpieczne niż światło świecące trybem stałym.
  8. Gdy zamontujesz lampkę z tyłu, upewnij się że nie jest ona zakryta przez sakwy i inne torby które masz zamontowane z tyłu.
  9. Lampki zamontowane wysoko, np. na kasku śmiało używaj w lesie, ale na drogach publicznych je wyłączaj. Takie światło może wprowadzić kierowcę w błędną ocenę sytuacji.

Daj znać co sądzisz o tym odcinku. Jeśli uważasz ten materiał za wartościowy, udostępnij go dalej wśród swoich znajomych. Zostaw także ocenę i recenzję na Apple Podcasts i Spotify – dzięki temu będę mógł dotrzeć do nowych osób. Dzięki!

Kontakt

Znajdziesz mnie na InstagramieFacebooku oraz Stravie. No i oczywiście na blogu Długi Dystans Rowerem. Zapraszam do kontaktu – możesz do mnie pisać przez Messenger, Direct Message (Instagram), mailowo na adres kontakt@dlugidystansrowerem.pl, lub zostaw wiadomość głosową tutaj: https://www.speakpipe.com/ddr (zostawiając wiadomość głosową wyrażasz zgodę na wykorzystanie Twojego głosu w audycji).

Muzyka na licencji Creative Commons: Scott Holmes Music.

Exit mobile version