Moim gościem jest Piotr Strzeżysz. Kiedyś nauczyciel w szkole. Dzisiaj – rowerowy podróżnik, autor książek m.in. “Powidoki”, “Zaistnienia” czy “Sen Powrotu”. Trafiłem na Piotra przez film “Nie dojechać nigdy”. Film ten jest opowieścią Piotra o wycieczce rowerowej z Alaski do Patagonii. Piotr kojarzony jest z rowerem, a sam o sobie mówi: “wydaje mi się, że urodziłem się z rowerem w głowie”.
W materiale poruszyliśmy następujące zagadnienia:
- Rozmowa toczy się wokół filmu “Nie dojechać nigdy” – można go obejrzeć tutaj: https://youtu.be/_Q4o957eLKU
- Pod koniec czerwca 2016 roku pojawiła się możliwość nagrania filmu – z taką propozycją wyszedł Bartek Lisek, Piotr gra główną rolę.
- Rozmawiamy chwilę o nagrodach, wyróżnieniach, festiwalach filmowych i o tym jak powstawały niektóre kadry filmu.
- Dlaczego Piotr podróżuje akurat rowerem? Nie tylko dlatego że czuje się na nim swobodnie.
- Czy przejazd z Alaski do Patagonii jest Wyprawą (przez duże “W”)? Nie – to wycieczka. Jak zatem Piotr definiuje “Wyprawę”?
- Dlaczego Piotr jest w stanie dzisiaj się spakować i jutro polecieć z rowerem na Drugi koniec świata? Bo wszystko co potrzebuje (to czego zapomniał), może kupić na miejscu.
- Dlaczego Piotr nie planuje w szczegółach swoich wycieczek? Bo nigdzie się nie spieszy, z nikim nie jest umówiony.
- Jak wyglądają przygotowania do Wycieczek? Najważniejsze jest przygotowanie roweru.
- Czy poza jazdą na rowerze Piotr wykonuje inne ćwiczenia ogólnorozwojowe aby wzmocnić mięśnie i zabezpieczyć ciało przed kontuzjami? Rano wykonuje podstawowe ćwiczenia rozciągające. Nie ma szczególnego planu treningowego, po prostu ogólnie dużo się rusza.
- Ile czasu Piotr potrzebuje na regenerację po 1,5 tysiąca kilometrów przejechanych? Z wiekiem potrzebuje coraz więcej czasu, ale średnio jest to około 4 – 6 dni.
- Jaka jest różnica między jazdą w ultramaratonach na czas a jazdą turystyczną? Ogromna – długo by pisać, lepiej posłuchać 😉.
- Czy Piotr korzysta z usług fizjoterapeuty i bikefittingu. Fizjo – tak, bikefitting – patrz punkt następny.
- Dlaczego dla Piotra bikefitting jest absurdalny? Bo osoba jeżdżąca bardzo dużo rowerem trekkingowym, która “urodziła się z rowerem” dokładnie wie co trzeba zmienić w ustawieniu roweru czy jakie siodełko wybrać.
- Jakie emocje towarzyszą w głowie turysty pierwszego dnia swojej wycieczki? Jak ze wszystkim innym – analogicznie jak człowiek pracujący na etacie czeka na urlop.
- Jaki jest przykład osoby bardzo głęboko podróżującej mentalnie i geograficznie? Taka osoba odwleka w nieskończoność zakończenie podróży i odkrywa kolejne drogi.
- Co widać tam gdzie nic nie ma? O deprywacji sensorycznej i materializacji emocji. Tego nie da się opisać.
- Na ile bezpiecznie podróżuje się rowerem po polskich drogach w odniesieniu do podróży zagranicznych? Argentyna bardzo przypomina polskie drogi. Im jedziesz wolniej rowerem, tym większe zagrożenie sprawiasz. Dlaczego Piotr zaleca używanie oświetlenia rowerowego w ciągu dnia i rekomenduje nosić pstrokate koszulki? Żeby być lepiej widocznym na drodze.
- Jak Piotr pozyskuje fundusze na swoje podróże? Za 10 tysięcy złotych może włóczyć się pół roku w Azji południowo-wschodniej. Głównie udziela prelekcji, wykładów. Część przychodu na te bardziej znane wycieczki pochodziło ze sprzedaży książek.
- Słowo przydające się w krajach Ameryki Południowej gdy szukamy taniego miejsca noclegowego: alojamiento.
- Piotra znajdziemy na stronie internetowej: onthebike.pl oraz pod adresem mailowym: udazkena@gmail.com
- Piotr napisał kilka książek: Campa w sakwach (2011), Makaron w sakwach (2012), Powidoki (2014, otrzymała Nagrodę Bursztynowego Motyla i Nagrodę Magellana), Sen powrotu (2016), Zaistnienia (2020).
Sprawisz mi dużą przyjemność jeśli udostępnisz ten materiał dalej.
Kontakt
Znajdziesz mnie na Instagramie, Facebooku oraz Stravie. No i oczywiście na blogu Długi Dystans Rowerem. Zapraszam do kontaktu – możesz do mnie pisać przez Messenger, Direct Message (Instagram), mailowo na adres kontakt@dlugidystansrowerem.pl, lub zostaw wiadomość głosową tutaj: https://www.speakpipe.com/ddr (zostawiając wiadomość głosową wyrażasz zgodę na wykorzystanie Twojego głosu w audycji).
Muzyka na licencji Creative Commons: Scott Holmes Music.