Site icon Długi Dystans Rowerem

XLC HandleBar Adapter BV-X06 – recenzja

adapter kierownicy a-head

Podczas kilkudniowej wyprawy rowerowej lub wielogodzinnej jazdy w ultramaratonie kolarskim na kierownicy czasami zaczyna brakować miejsca na dodatkowe akcesoria. Doświadczeni ultrakolarze zazwyczaj na takie wyprawy zabierają ze sobą nie jedną lecz dwie lampki przednie dużej mocy. Poza tym na kierownicy musi zmieścić się jeszcze nawigacja, a niektórzy dodatkowo montują telefon komórkowy czy inne gadżety. Spośród szerokiej gamy oferowanych w sklepach internetowych produktów w moje ręce do testów trafił produkt marki XLC. Zapraszam na recenzję adaptera na kierownicę XLC HandleBar Adapter BV-X06.

Specyfikacja techniczna

Adapter w kolorze czarnym wykonany jest z aluminum (typu 6010) obrabianego maszynowo (CNC) i waży zaledwie 38 gramów. Już na pierwszy rzut oka widać wysoką jakość wykonanego produktu – wszystkie krawędzie są dobrze wyprofilowane i oszlifowane. Nie mam się do czego przyczepić.

Produkt oznaczony numerem BV-X06 przeznaczony jest do montażu na rurze sterowej w systemie A-head o średnicy 28,6mm. Średnica rurek na które można zamontować dodatkowe akcesoria wynosi 22 mm.

XLC HandleBar Adapter BV-X06 montowany na rurę sterową w systemie A-Head 28,6mm

Montaż i pierwsze wrażenia

Akcesorium idealnie pasuje do moich rowerów (szosowego i gravelowego). Instalacji dokonałem samodzielnie w gravelu, którym ostatnio jeżdżę praktycznie codziennie. Montaż trwał zaledwie kilka minut. Najpierw musiałem poluzować dwie śruby mostka obejmujące rurę sterową. Następnie wykręciłem śrubę górną (której celem jest skasowanie luzów w sterach). Dalej zdjąłem mostek i jeden wąski pierścień dystansowy pod mostkiem a w to miejsce nasunąłem adapter. Całość złożyłem w odwrotnej kolejności. Pamiętaj, aby najpierw skasować luzy sterów śrubą górną a w drugiej kolejności skręcić mostek z rurą sterową.

Po zamontowaniu adaptera możemy cieszyć się zwiększoną przestrzenią montażową na dwa dodatkowe akcesoria (po jednym na każdą stronę). Ale uwaga – średnica rurek wynosi zaledwie 22 mm. To znacznie mniej od standardowej kierownicy o średnicy 31,8 mm. 

Wśród wszystkich akcesoriów jakimi dysponuję, nie znalazłem żadnego, które dałoby się zamontować bez strachu że wypadnie na pierwszych nierównościach. A przymierzałem w tym także małą lampkę montowaną na gumkę.

Wrażenia w trakcie jazdy

Po zamontowaniu adaptera do kierownicy zauważyłem, że nie jest on tak daleko wysunięty do przodu co kierownica. Obawiałem się więc, że podczas jazdy będę o niego zaczepiać kolanem. Spokojna jazda na płaskim równym terenie, nie wymagająca wstawania z siodełka i pedałowania w korbach (np. podjazdy) pozwala na komfortowe używanie tego akcesorium (po prostu ono nie przeszkadza). Sprawa się jednak skomplikowała gdy pokonując krótki podjazd o nachyleniu 6% wstałem z siodełka. Pierwsze pociągnięcie nogi w górę poskutkowało delikatnym muśnięciem wewnętrzną częścią kolana o krawędź rurki adaptera.

Poza tym po prawidłowym zamontowaniu wszystko trzyma się sztywno i nie ma mowy aby samoczynnie się obracało.

Przed montażem zwróć uwagę na kąt pochylenia mostka – na tym zdjęciu jest to -6° i adapter zamontowany bez pierścieni dystansowych mieści się idealnie.
Jeśli mostek jest bardziej pochylony w dół, montaż adaptera bez pierścienia dystansowego będzie niemożliwa.

XLC HandleBar Adapter BV-X06 – podsumowanie

Jeśli nie jeździsz wyczonowo. Nie szalejesz na podjazdach. Szukasz niewielkiego adaptera zamontowanego w okolicach kierownicy, XLC Handlebar Adapter BV-X06 jest ciekawą propozycją godną rozważenia zakupu. Pamiętaj tylko aby upewnić się, że Twój rower ma stery montowane w systemie A-head 28,6mm. Zwróć też uwagę czy Twoje akcesoria przystosowane są do montażu na rurce o średnicy 22mm.

Za udostępnienie produktu do testów dziękuję przedstawicielom sklepu internetowego rowertour.com i XLC Parts.

Exit mobile version