Skip to content

DDR #33 – Dieta wegańska po roku stosowania

Apple PodcastsBreakerCastBoxGoogle PodcastsOvercastPocketCastsRadio PublicSpotifyStitcher

Na przełomie października i listopada 2019 roku rozpocząłem eksperyment na własnym organizmie podejmując dietę wegańską. Chciałem poczuć na własnej skórze czy dieta wegańska w sporcie wytrzymałościowym może się sprawdzić. A przy okazji był to test wpływu tej diety na trening siłowy w okresie zimowym.

Czy dieta wegańska przyniosła korzyści? Czy wyniki w sporcie się poprawiły? Jakie jest moje samopoczucie? Czy dieta bezmięsna ułatwiła mi przetrwać trudne czasy koronawirusa? Tego dowiesz się właśnie z tego odcinka.

Zachęcam zajrzeć do notatek, gdyż kilka rzeczy zostało niedopowiedzianych. A ponieważ nie chcę robić dogrywek, spisuję je w notatkach. Znajdziesz także linki do innych podcastów w których dietetycy opowiadają o weganizmie – dlatego jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o tej diecie, zachęcam posłuchać specjalistów

Notatki do odcinka

  • do diety wegańskiej przekonałem się po obejrzeniu dwóch filmów dokumentalnych na Netflix: The Game Changers oraz What The Health,
  • dietę wegańską rozpocząłem stosować wraz z rozpoczęciem treningów na siłowych w ramach nowego planu treningowego (zatem nie było szansy aby porównać efekty),
  • dieta wegańska wyklucza wszystkie produkty zwierzęce i odzwierzęce, czyli m.in.: mięso, ryby, ser, masło, jajka, jogurt,
  • mięso czy jajka są pełnowartościowym źródłem białka – podstawowym budulcem mięśni. Stosując odpowiednie zamienniki roślinne można dostarczyć do organizmu pełnowartościowy budulec,
  • w czasach koronawirusa dieta wegańska ułatwiła nasze życie – nie musieliśmy martwić się o dostęp do świeżego mięsa,
  • większość warzyw można kupić z zapasem na conajmniej tydzień i nie wymagają lodówki – więcej wolnej przestrzeni w lodówce,
  • mniejsza częstotliwość robienia zakupów – czyli więcej czasu na inne czynności,
  • koszty robienia zakupów spadły; choć nie liczyłem tego skrupulatnie to jednak zauważam, że więcej pieniędzy zostaje w portfelu,
  • czy stosuję suplementację witaminy B12? Nie,
  • po nabraniu wprawy przygotowywanie potraw roślinnych jest szybsze i łatwiejsze niż w przypadku potraw mięsnych czy tradycyjnej kuchni polskiej.

Co fizycznie czułem podczas stosowania diety wegańskiej

  • zmiany nie były zauważalne od razu,
  • zniknęły przebarwienia i przesuszenie skóry na policzkach,
  • postęp na siłowni był bardzo dobry – z każdym tygodniem znosiłem wzrastające obciążenia,
  • potwierdzam, że organizm dobrze (i szybko) się regeneruje (pod warunkiem właściwie ułożonej diety),
  • zmniejszyło się uczucie ciężkości na żołądku (w odniesieniu do tradycyjnej polskiej kuchni),
  • uczucie lekkości w brzuchu, brak wzdęć, zaparć,
  • poprawił mi się zmysł smaku i węchu,
  • wciąż czuję dostateczną ilość energii, nie jestem słaby, nie brakuje mi sił.

Dieta wegańska – co o niej sądzę

  • dietę wegańską należy stosować świadomie,
  • pozwala odkryć nowe smaki i nowe połączenia produktów,
  • warto spróbować aby nauczyć się konsumpcji większej ilości owoców i warzyw,
  • wcale nie musisz deklarować się stu procentowym weganem – po prostu dokonuj świadomych wyborów.

Linki do blogów z przepisami wegańskimi

Podkasty o weganizmie

Podobało się?

Daj znać co sądzisz o tym odcinku. Jeśli uważasz ten materiał za wartościowy, udostępnij go dalej wśród swoich znajomych. Zostaw także ocenę i recenzję na Apple Podcasts i Spotify – dzięki temu będę mógł dotrzeć do nowych osób. Dzięki!

Kontakt

Znajdziesz mnie na Instagramie, Facebooku oraz Stravie. No i oczywiście na blogu Długi Dystans Rowerem.

2 komentarze

  1. Ależ mi miło 🙂 Dziękuję! Takie wyróżnienie znaleźć się w polecanych na Twoim blogu 🙂 Z roślinnymi pozdrowieniami Sylwia 🙂

    • Ja także dziękuję Ci Sylwia! Pozdrowerek 👋

Leave a Reply

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.