Skip to content

DDR #61 – Radar Garmin Varia – recenzja produktu

Apple PodcastsBreakerCastBoxGoogle PodcastsOvercastPocketCastsRadio PublicSpotifyStitcher

To nie jest odcinek sponsorowany! Radar Garmin Varia RTL-515 – słyszałeś, że jest coś takiego? Kupiłem go jesienią 2020 roku i już mam wyrobione własne zdanie na temat tego gadżetu. No właśnie – zabawka, czy coś więcej? Czy z powodzeniem zastąpić może lusterko (wielokrotnie tańsze)?

W tym odcinku jest więcej odpowiedzi niż pytań, a to chyba dobrze. Prawda?

Radar Garmin Varia

  • występuje w trzech wersjach:
    • RTL-515 – radar, światło wsteczne migające
    • RTL-510 – radar, światło wsteczne tylko w trybie ciągłym (na rynek niemiecki zgodny z normami STVZO)
    • RVR-315 – tylko radar, bez światła
  • aby otrzymywać powiadomienia z informacją o nadjeżdżającym pojeździe:
    • można sparować ze smartfonem, na którym należy zainstalować bezpłatną aplikację Garmin Varia
    • można sparować z licznikiem Garmin lub Wahoo (Elemnt Bolt, Roam)
    • można dokupić wyświetlacz dedykowany RDU2
  • światło wsteczne w wersji RTL-515:
    • zasięg maksymalny do 1,6 km (65 lm w trybie dziennym migającym),
    • tryb nocny migający – 30 lm,
    • tryb jazdy w grupie – 10 lm ciągły,
    • tryb jazdy solo – 20 lm ciągły,
  • maksymalny czas pracy na jednym ładowaniu: do 16 godzin z włączonym oświetleniem w trybie dziennym migającym,
  • wykrywa zbliżające się przedmioty już z odległości 140 metrów, w tym:
    • oczywiście samochody, ciężarówki, autobusy, etc,
    • inne rowery (jadące szybciej), tutaj rzeczywista odległość wykrywania jest mniejsza (ok 50 metrów),
    • hulajnogi (patrz wyżej),
    • nawet pieszych.
  • plusy:
    • łatwość montażu i konfiguracji
    • bezbłędnie wykrywa pojazdy
    • ignoruje kompanów wycieczki jadących na kole (różnica prędkości musi wynosić około minimum 10 km/h)
    • trzy rodzaje mocowań na sztycę okrągłą, w kształcie litery „D” oraz areo
    • zmienia tryb świecenia po wykryciu nadjeżdżającego pojazdu – dodatkowo ostrzega kierującego i wraca do ustawionego trybu gdy z tyłu jest „czysto”
  • minusy:
    • w dużym mieście lub tam, gdzie jest duży ruch (np. jadąc drogą serwisową wzdłuż ekspresówki), zbyt często informuje o pojazdach – może to doprowadzać do szału
    • uchwyt na okrągłej sztycy miewa tendencje do obracania się, zwłaszcza jeśli często przekładasz między rowerami (wówczas warto rozważyć dokupienie osobnego uchwytu przykręcanego na sztycę)
    • w rowerach osób niskich, gdy sztyca nie wystaje mocno z ramy, może być problem z montażem (za mało miejsca); czasami też może być konflikt z sakwą podsiodłową,
    • do pełni szczęścia brakuje wbudowanego czujnika natężenia światła zewnętrznego aby moc światła tylnego dostosowała się do zmieniających się warunków.

Gdzie kupić Radar Garmin Varia?

Polecam sklep SELEKT.online (internetowy i stacjonarny).
Jeżeli chcesz kupić taniej – napisz do mnie (kontakt poniżej), postaram się załatwić niższą cenę w sklepie.

Kontakt

Znajdziesz mnie na InstagramieFacebooku oraz Stravie. No i oczywiście na blogu Długi Dystans Rowerem. Zapraszam do kontaktu – możesz do mnie pisać przez Messenger, Direct Message (Instagram), mailowo na adres kontakt@dlugidystansrowerem.pl, lub zostaw wiadomość głosową tutaj: https://www.speakpipe.com/ddr (zostawiając wiadomość głosową wyrażasz zgodę na wykorzystanie Twojego głosu w audycji).

2 komentarze

  1. Piotr Piotr

    -Co do wytrzymalosci baterii w ultra mozna miec bontragera ktory dluugo trzyma na baterii, a garmina wylaczyc, a wiec zostawic sam radar bez switla.
    -Napewno wykrywanie hulajnogi czy roweru elektrycznego jest fikcja, chyba, ze jestesmy w lesie czy na srodku pola, nie wiem czy mnie spotkala taka sytucja w zyciu, moze w pasie nadmorskim.
    -I tutaj dochodzimy do najwiekszej wady tego produktu. Jest to szerokosc kata jaki jest odczytywany. Pamietaj jak jechalem droga rowerowa to radar wykrywal samochodu na wzniesieniu na wale za ekranem dzwiekochlonny. Wystarczy wlozyc go w plecak i radar nadal dziala, nie mozna powiedziec, ze duzy zasieg jest wada, ale kat niczym na wielopasmowe autostrady. -Napewno wada jest brak swiatla odblaskowego, a miejsca na radarze jest dosyc sporo.
    -Kolejna wada przynajmniej w wypadku ekranu garmina jest to w jaki sposob wyswietla samochody, nie ma polprzezroczystosci, na boku sie wyswietla czarny pasek ktory zaslania czesc danych, i w miescie nawet przy wylaczonym dzwieku to jest problem. Brak jest poprostu kropek.
    – Brak opcji dzialania podczas ladowania 😕 To ma kazda lampka garmina. I w wypadku przedniej powiedzmy to rozumiem, ona jest naprawde mega goraca, chodz bontrager sobie z tym poradzil to w wypadku tylnej to naprawde spora wada.
    -Co do czujnika swiatla, taki ma licznik, a wiec zostajac w ekosystemie problem nie istnieje 😉 Witamy w swiecie garmina, rowerowe apple 😛
    -Cena jest sprawa dyskusyjna, z jednej strony czujnik parkowania to grosze, tutaj nie ma technologii za 1000zl, z drugiej, nie ma tez na rynku zadnego produktu ktory by podobnie dzialal. Za 1000zl powinno sie wymagac po prostu produktu perfekcyjnego.

    • Dziękuję Piotr za Twój cenny komentarz.
      Bontrager Flare RT w trybie migającym dziennym 45 lm (czyli nie na max) działa do 12 godzin, radar w podobnym trybie do 16 godzin (65 lm), więc na korzyść dla radaru. Choć do jazdy nocnej nieznacznie lepiej wypada Bontrager z trybem stałym (5 lm – 13,5 godz, 25 lm – 4,5 godz vs 8 lm – 8 godz, 20 lm – 6 godz). Zależy od trybu światła.
      Ostatecznie, gdybym jechał ultra, za dnia jechałbym z radarem (bo ruch większy, a w nocy lepiej słychać i widać światła reflektorów z tyłu), a nocą z Bontragerem i na przemian ładował.
      Wykrywanie hulajnogi czy innego roweru – pamietajmy, że urządzenie wykrywa pojazdy jadące szybciej o min 10 km/h od nas. Jeśli jedziesz 25 km/h, to hulajnoga musi jechać około 35 km/h aby radar wykrył.
      Tutaj warto przypomnieć o jeszcze jednej ważnej „wadzie” radaru: jeśli jadący za nami pojazd zmniejszy prędkość i będzie jechać równo za nami to zniknie on z radaru.
      Szerokość kąta „widzenia” radaru – to może być zarówno jego wada jak i zaleta. Brak elementu odblaskowego – też mi to przeszło przez myśl i nawet rozważałem naklejenie czerwonej taśmy odblaskowej. Ostatecznie odszedłem od tego pomysłu.
      Ekran w Wahoo się „ściaśnia” więc nic nie zakrywa, wszystko jest wciąż czytelne.
      Jeśli masz licznik garmina, czy możesz mi potwierdzić na 100% że czujnik natężenia światła otoczenia w liczniku wpływa na zmianę trybu świecenia lampki w radarze? Z Twojego komentarza to nie wynika wprost, a producent nic nie wspomina o tym.
      Dzięki.

Leave a Reply

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.