Porównywarka lampek rowerowych

Jesień na dobre zawitała do naszych kalendarzy, a coraz krótsze dni przypominają nam o potrzebie posiadania lampek rowerowych. Podczas poszukiwań dobrego oświetlenia rowerowego, suche porównywanie parametrów technicznych nie zawsze wystarcza. Oprócz mocy światła, równie ważne są takie szczegóły jak rozkład snopu światła, temperatura barwowa i oczywiście czas pracy na baterii. Na rynku dostępnych jest coraz więcej ofert. Aby ułatwić wybór przedniej lampki rowerowej możemy skorzystać z prostego narzędzia jakim jest porównywarka lampek.

Wymagania formalne dotyczące oświetlenia

Zgodnie z przepisami Ustawy prawo o ruchu drogowym, nasz rower musimy wyposażyć między innymi w lampki pozycyjne. Lampki te powinny być włączone przez cały czas. Jednak ustawodawca dopuszcza, że w słoneczny dzień (przy dobrej widoczności) oświetlenie pozycyjne roweru możemy wyłączyć, a nawet zdemontować. Mało który rowerzysta wie, że istnieje rozporządzenie definiujące wymagania techniczne jakim powinny spełniać lampki pozycyjne:

  • w nocy, przy dobrej przejrzystości powietrza, światła pozycyjne roweru muszą być widoczne z odległości conajmniej 150 metrów;
  • wysokość montażu oświetlenia: nie niżej niż 25 cm i nie wyżej niż 150 cm od podłoża;

Z tego drugiego zapisu wynika, że używanie lampek zamontowanych na kasku (głowie) przeciętnego rowerzysty, nie będzie spełniało warunków technicznych i można za to dostać mandat. Co warto zauważyć przy tej okazji – w oświetlenie musi być wyposażony rower, a nie rowerzysta. To tyle jeśli chodzi o wymagania formalne.

Rekomendacje dotyczące oświetlenia rowerowego

Pewien czas temu Fundacja Na Rowerze opublikowała rekomendacje dotyczące oświetlenia rowerowego i jego stosowania przez rowerzystów. Z publikacji dowiedzieliśmy się z między innymi, że:

  • korzystajmy z trybu migającego w ciągu dnia;
  • gdy jest jasno, lampki rowerowe muszą świecić jaśniej niż w nocy;
  • zaleca się, abyśmy w nocy używali trybu stałego o mniejszej mocy niż w dzień;

Ponadto w opracowaniu znajdziemy sugestie dotyczące mocy lampek, co może bardzo pomóc w zawężeniu poszukiwań odpowiedniej lampki rowerowej. Zebraliśmy je poniżej na grafikach.

Porównywarka lampek rowerowych

W internecie znajdziemy sporo filmików, dzięki którym możemy zobaczyć konkretne modele lampek w akcji. Zwykle z takich materiałów trudno jest porównać precyzyjnie różne modele źródeł światła. Tutaj z pomocą przychodzi nam jeden ze sklepów internetowych z akcesoriami i częściami rowerowymi – Centrum Rowerowe. Na stronie internetowej sklepu znajdziemy narzędzie z porównywarką lampek rowerowych. Znajdziemy tam 30 dostępnych w ofercie sklepu lampek (przednich) i w wygodny sposób porównamy ich parametry.

porównywarka lampek rowerowych – CentrumRowerowe.pl

Oprócz sprawdzenia jasności światła na każdym z dostępnych trybów mocy, zobaczymy wykres rzeczywistego czasu świecenia w korelacji z mocą światła. Z takiego wykresu łatwo wywnioskujemy, która lampka utrzymuje moc świecenia niezależnie od stopnia rozładowania akumulatora.

Podczas wyboru przedniej lampki rowerowej znaczenie będzie miał także kształt wiązki światła. Dzięki porównywarce dostępnej na stronie sklepu Centrum Rowerowe możemy łatwo taki parametr zweryfikować:

po lewej: Lezyne Power HB Drive STVZO 500, po prawej: INFINI Lava 500 Lite. źródło: CentrumRowerowe.pl

2 Replies to “Porównywarka lampek rowerowych”

  1. Rekomendacje o których piszesz w artykule wynikają tak naprawdę z braku wymagań technicznych dotyczące lampek, oświetlenia rowerowego. Te wymagania o których piszesz w artykule w świetle wymagań zachodniej Europy a dokładniej niemieckich przepisów „stvzo” praktycznie w Polsce nie istnieją żadne. Oczywiście te kilka mało wymagających przepisów które są w Polsce trzeba bezwzględnie przestrzegać. Te rekomendacje wynikają z polskiej rzeczywistości wymagań technicznych lampek rowerowych. Dla tych bardziej wymagających polecam jedynie wybierać lampki spośród spełniających rygorystycznie przepisy „stvzo”, niejednokrotnie z atestem spełniającym te rygorystyczne wymagania.

  2. Do jazdy w nocy absolutne minimum to 200lm i to pod warunkiem, że optyka lampki jest dobra i kieruje całe światło na drogę a nie gdzieś dookoła, jeśli będzie mniej to nie będzie widać drogi i wpadniesz w pierwszą dziurę na drodze. Zalecane jest 500lm. Koniecznie optyka z odcięciem – aby nie świecić do góry.

    Dobre lampki mają podaną jeszcze ilość luksów – czyli to na ile jasno oświetlają drogę, powinno być 70 lux lub więcej.

    W dzień gdy zachodzi konieczność użycia świateł – np z powodu mgły albo deszczu, należy użyć mniejszej mocy, bo w dzień potrzebne jest jedynie światło pozycyjne aby samemu być widocznym, a nie do oświetlania drogi.

    A i jeszcze aby doprecyzować kwestię przepisów. Żaden przepis nie zabrania używania latarki na kasku i na ubraniu jako dodatkowego źródła światła. Nasze przepisy mówią tylko o tym co jest obowiązkowe, mandat można dostać jedynie za niewypełnienie obowiązku, a gdy już obowiązek zostanie spełniony to co do reszty jest pełna dowolność. Jeśli chcesz jeździć z czołówką pamiętaj tylko aby skierować ją mocno w dół (pod koło) aby nie oślepiała jadących z przeciwka.

Leave a Reply

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.