DDR #60 – Policyjne statystyki wypadków drogowych w 2020 roku

Apple PodcastsBreakerCastBoxGoogle PodcastsOvercastPocketCastsRadio PublicSpotifyStitcher

Kilka tygodni temu Komenda Główna Policji – Biuro Ruchu Drogowego opublikowała coroczny raport zdarzeń drogowych (wypadków) – . Ogólne wrażenie jest pozytywne, gdyż bezwzględna liczba wypadków spadła względem roku poprzedniego. Ale wczytując się w raport i porównując wybrane liczby zauważam pewien niepokojący trend, przeciwny do oczekiwanego.

Policyjne statystyki wypadków drogowych – liczby

W 2020 roku rowerzyści uczestniczyli w 3 768 wypadkach drogowych, w których zginęło 249 rowerzystów, a rany odniosły 3 403 osoby (3 393 kierujących rowerami i 10 pasażerów). W porównaniu do roku ubiegłego, zmniejszyła się liczba wypadków z udziałem rowerzystów o 658 (-14,9%).
Większość wypadków z udziałem rowerzystów miała miejsce na obszarze zabudowanym – 3 232 zaś na obszarze niezabudowanym wypadki cechowały się wysoką ofiarochłonnością, w 536 wypadkach zginęło 105 osób, tj. w co piątym wypadku była ofiara śmiertelna, gdy na obszarze zabudowanym w co dwudziestym drugim.

źródło: Komenda Główna Policji

Najczęstsze przyczyny wypadków drogowych powodowane przez rowerzystów

  • nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu
  • niedostosowanie prędkości do warunków ruchu (wzrost względem roku 2019!)
  • nieprawidłowe wykonanie manewru skrętu (wzrost względem roku 2019!)

Najwięcej wypadków powodują rowerzyści w wieku

Kolejno od najwyższej liczby zdarzeń:

  • od 60 r.ż. wzwyż,
  • 40 – 59 lat (wzrost względem roku 2019!)
  • 25 – 39 lat

Wnioski

  1. Z pośród wszystkich wypadków, rowerzyści spowodowali 37% zdarzeń. To wzrost względem roku 2019 o 0,3% pomimo ogólnie mniejszej liczby wypadków!
  2. Każdego dnia rowerzyści uczestniczyli w 10 wypadkach, w 4/10 przypadków winowajcą był cyklista.
  3. Pomimo mniejszej liczby wypadków z udziałem rowerzystów, wzrosła liczba zdarzeń powodowanych przez cyklistów.
  4. Wzrosła liczba zdarzeń w których rowerzyści spowodowali wypadek z własnej winy na skutek nie dostosowania prędkości do warunków ruchu oraz nieprawidłowo wykonali manewr skrętu.
  5. Wciąż najwięcej wypadków powodują osoby z grupy wiekowej 60+ oraz na tle innych wyróżniają się osoby z grup wiekowych od 25 roku życia wzwyż.

Audycja powstała przy współpracy z Fundacją Na Rowerze – https://fundacjanarowerze.pl Jeśli podobają Ci się działania Fundacji, możesz nas wesprzeć przekazując darowiznę – wszystkie informacje dostępne są na stronie głównej Fundacji.

Kontakt

Znajdziesz mnie na InstagramieFacebooku oraz Stravie. No i oczywiście na blogu Długi Dystans Rowerem. Zapraszam do kontaktu – możesz do mnie pisać przez Messenger, Direct Message (Instagram), mailowo na adres [email protected], lub zostaw wiadomość głosową tutaj: https://www.speakpipe.com/ddr (zostawiając wiadomość głosową wyrażasz zgodę na wykorzystanie Twojego głosu w audycji).

Muzyka na licencji Creative Commons: Scott Holmes Music.

Leave a Reply

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.